Pfizer en Moderna zijn ver met nieuwe booster tegen nieuwe omikron varianten

Corona gaat weer rond, 60-plussers worden opgeroepen zich te laten vaccineren, maar nieuwe vaccins laten op zich wachten. Waar blijven de aangepaste coronavaccins?

Achter de schermen staan vaccinologen en farmaceuten al dik twee jaar op scherp. Wanneer duikt er een nieuwe variant van het coronavirus op? Wat is het precies voor variant? En misschien wel de belangrijkste vraag: werken de vaccins tegen die variant?

Om die laatste vraag meteen te beantwoorden:
wereldgezondheidsorganisatie WHO constateerde afgelopen vrijdag dat de coronavaccins aangepast moeten worden voor de omikronvarianten die nu rondgaan.

Want, zeggen virologen, de huidige vaccins werken iets minder goed tegen omikron BA.4 en BA.5. ,,Dat is niet zo verwonderlijk, want we werken al anderhalf jaar met dezelfde vaccins en virussen muteren onder antistoffen vandaan. Bovendien zijn de BA4 en BA.5 varianten zeker niet de laatste waar we mee te maken zullen krijgen”, verklaart Ab Osterhaus.