Oproep directievoorzitter Zilveren Kruis aan de politiek: ‘Voorkom dat de huisarts omvalt’

Publicatiedatum: 2 februari 2024

‘Bij Zilveren Kruis vinden we het belangrijk dat de huisarts genoeg tijd voor de patiënt kan maken, schrijft directievoorzitter Georgette Fijneman op LinkedIn. ‘Want we doen met elkaar een steeds groter beroep op de huisarts. Door vergrijzing, door toename van mentale problemen, maar ook doordat mensen met klachten komen die de huisarts niet op kan lossen. Daarom werken we samen met huisartsen aan een nog betere samenwerking met de thuiszorg, de ggz, maatschappelijk werk en andere zorgaanbieders in de eerste lijn om te zorgen dat iemand op de juiste plek terecht komt. Daarnaast maken we tijd vrij door taakherschikking, stimuleren van zelfzorg, verminderen van administratieve lasten en ICT-ondersteuning.’

‘We hebben de overheid nodig’
‘Onze verzekerden willen graag huisartsenzorg dichtbij’, vervolgt Fijneman. ‘Dat hoeft niet altijd een huisarts om de hoek te zijn, zolang de zorg maar gemakkelijk toegankelijk is, bijvoorbeeld door digitaal contact. In sommige plaatsen zijn er niet genoeg huisartsen. Dan hebben wij als zorgverzekeraar een inspanningsverplichting om die huisartsenzorg te organiseren. Dat betekent dat wij alles moeten doen wat in ons vermogen ligt om dat te regelen. Daarvoor werken we samen met huisartsen, regionale huisartsenorganisaties en gemeenten. Maar het is nog niet genoeg, we hebben ook de overheid nodig.