Geneesmiddelentekort: apothekers willen arts niets steeds om nieuw recept vragen

Publicatiedatum: 1 februari 2024

In een recente brief aan de informateur over het oplopende medicijntekort pleit apothekersorganisatie KNMP voor een aantal maatregelen. Eén daarvan is: ‘Creëer werkbare oplossingen voor apothekers bij de omgang met tekorten, zoals omzetting naar een alternatief geneesmiddel zonder nieuw recept van de voorschrijver’.

‘Wettelijk moeten we voor alle wijzigingen een nieuw recept vragen’, zegt Aris Prins, openbaar apotheker en voorzitter van de KNMP. Maar als apothekers dat daadwerkelijk voor iedere minieme wijziging zouden doen, ‘dan krijgt de huisarts elk uur een belletje’. Denk bijvoorbeeld aan het afleveren van twee tabletten in een halve dosering als een tablet met de voorgeschreven dosis niet leverbaar is. ‘Zoiets regelen we nu al zelf, maar daarmee overtreden we dagelijks de wet.’

Praktische oplossing

Daarom wil de KNMP met de IGJ, VWS en LHV in gesprek. Hiermee hopen de apothekers tot ‘werkafspraken of een leidraad’ te komen zodat de ‘arts en apotheker’ juridisch zijn geborgd als de apotheker bij een tekort het medicijn omzet naar een ander middel binnen dezelfde therapeutische groep zonder een nieuw recept te vragen. ‘Dit lost het geneesmiddelentekort niet op, maar zorgt wel voor een praktische oplossing als er een tekort is’, zegt Prins. Daarnaast levert het administratieve lastenverlichting op. Wel is het hiervoor ‘noodzakelijk dat goede medicatieoverdracht gewaarborgd is’, zodat de arts kan zien wat de apotheker heeft afgeleverd.

Bron: Medisch Contact