Medicatiebeoordeling: Het goede gesprek voor minder medicijngebruik

Publicatiedatum: Onbekend

Kwetsbare ouderen slikken vaak veel medicijnen. Pijnstillers, bloedverdunners, bloeddrukverlagers, maagbeschermers, medicijnen tegen plasklachten, pillen tegen bontontkalking enzovoort. Vijf apothekers gingen bij ouderen met medicatie op rol aan de slag met medicatiebeoordelingen met als doel het minderen en stoppen van medicijnen.Sanne Bakker, apotheker bij academische apotheek Stevenshof, was een van de apothekers. “We hebben uit ons patiëntenbestand mensen geselecteerd van 75 jaar en ouder die medicatie op rol gebruiken en 10 of meer medicijnen chronisch in gebruik hebben” vertelt ze. “Bij negen ouderen heb ik de medicatiebeoordeling gericht op minderen en stoppen uitgevoerd.”Met toestemming van de patiënten kreeg Bakker toegang tot de gegevens van de huisarts. Die is in hetzelfde gezondheidscentrum gehuisvest als de apotheek. “We hebben een uitstekende samenwerking met de huisartsenpraktijk.” Daarnaast vulden de patiënten een vragenlijst in over onder andere klachten, wensen en gezondheidsproblemen.

Bron: De juiste zorg op de juiste plek