Het risico in tijden van Corona: tussen Scylla en Charybdis

Het zeemonster Scylla komt uit de Griekse mythologie. Scylla had het hoofd en de romp van een vrouw maar daarbij meerdere hondenkoppen met gevaarlijke tanden. Zeelui moesten haar passeren. Daarbij moesten ze niet te ver uitwijken want anders kwamen ze in de draaikolk van Charybdis terecht waarin ze ten onder zouden gaan.

Voor mensen met een chronische ziekte zoals bijnierinsufficiëntie lijkt het leven ook een beetje op het laveren tussen Scylla en Charybdis. Toen in maart Nederland werd overspoeld door het Corona-virus waren de adviezen achteraf gezien relatief eenvoudig en duidelijk: blijf zoveel mogelijk thuis en houdt zoveel mogelijk afstand tot anderen. Nu Corona onderdeel gaat worden van het normale dagelijkse leven moeten we samen komen tot het ‘nieuwe normaal’. Maar wat is het ‘nieuwe normaal’?

Wetenschappelijk bewijs

Als dokter baseren wij de adviezen die we aan onze patiënten geven zoveel mogelijk op het beschikbare wetenschappelijke bewijs. Hierbij is het belangrijk om te beseffen dat dit bewijs over het algemeen gaat over grote groepen van patiënten met een bepaalde ziekte met vaak een specifiek kenmerk van die ziekte. Het bewijs gaat dus niet over het individu die we voor advies aan de telefoon hebben of tegenwoordig tegenover ons zit bij het videoconsult.

Bron: BijnierNET / Gerlof Valk