“Ik heb bijnierschorsinsufficiëntie en als het mis gaat MOET de BHV’er prikken!”

Co-management op de werkvloer

BijnierNET stimuleert dat mensen met bijnierschorsinsufficiëntie goed geïnformeerd, vaardig en mondig in het leven staan. Om daarbij een beetje te helpen zijn uiteenlopende producten ontwikkeld die mensen kunnen gebruiken. Het gaat om zelfmanagement wat betekent dat je zelf de maatregelen neemt om de ziekte zo goed mogelijk in te passen in het leven. Soms hebben mensen hulp van een ander nodig. Ook dat vergt actie en dat noemen we co-management. Actie is nodig om de werkomgeving veilig te maken voor het geval er onverwacht iets gebeurt en een bijniercrisis dreigt.

“Ik voel me niet geroepen”

Mensen met bijnierschorsinsufficiëntie proberen op verschillende manieren hun leven na de diagnose weer vorm te geven. Voor de één is de diagnose een kleine hick-up, voor de ander grijpt de aandoening steviger in. Voor alle mensen geldt dat er alertheid en hulp nodig zijn wanneer een bijniercrisis dreigt. Er zijn verschillende manieren om dat zelf te organiseren. Zo zijn er mensen met bijnierschorsinsufficiëntie die met hun werkgever in gesprek zijn gegaan over de aandoening. Deze openheid over de aandoening is heel verstandig.

“Ik voel me niet geroepen!” was de reactie van een BHV’er die het klemmende verzoek kreeg van een collega om te spuiten bij een dreigende bijniercrisis. Dat is een logische reactie. Maar hoe werkt het dan wel?

Bron: BijnierNET