Pfizer: ’Nieuw medicijn zeer effectief tegen corona’

Amsterdam – Farmaceut Pfizer meldt dat een nieuwe pil tegen corona boven verwachting goed presteert. Het middel Paxlovid beschermt voor 89 procent tegen ziekenhuisopname of dood, zo maakte het concern dinsdag bekend.

We vertrouwen erop op dat deze behandeling, als die wordt goedgekeurd, een zeer belangrijk wapen kan zijn om de pandemie te beteugelen”, liet Albert Bouza, de ceo van Pfizer, in een persverklaring optekenen. Volgens Pfizer is het middel ook werkzaam gebleken tegen de omicron-variant.

Goedkeuring

Vorige maand vroeg Pfizer de Amerikaanse toezichthouder de Federal Drugs Administration (FDA) op basis van voorlopige onderzoeksresultaten al om goedkeuring van het middel. Met de nieuwe cijfers rekent het concern op een snelle goedkeuring, zodat het middel voor de Amerikaanse markt al binnen enkele weken beschikbaar zou zijn.

Volgens Pfizer is Paxlovid als het middel binnen drie dagen na de eerste symptomen van corona gegeven wordt, voor 89 procent effectief om ziekenhuisopname of de dood te voorkomen. Als het middel binnen vijf dagen toegediend wordt is de bescherming nog steeds 88 procent. Het onderzoek werd gedaan onder 2.246 ongevaccineerde vrijwilligers met een hoog risicoprofiel.

Bron: De Telegraaf