Havenarts stelt diagnose op afstand

WORD LID

Bij het Lidmaatschap:

  • Bijniermagazine
  • Welkomstpakket
  • Forum
  • Lotgenoten contact dagen
  • Medisch congres

Voor maar € 37,50 per jaar

Publicatiedatum: 14 januari 2019

Eens per vijf weken verruilt huisarts Arend Jansen de Amsterdamse artsenpraktijk voor zijn woonhuis. Niet om te ontspannen, maar om op afstand hulp te verlenen aan zeelieden met medische vragen.

pieper

Anderhalf jaar geleden komt er een nieuwe uitdaging bij voor de veertiger. Collega-arts Lucas Viruly tipt hem dat er bij de Radio Medische Dienst (RMD) een plek vrijkomt. Deze organisatie bestaat uit vijf artsen die bij toerbeurt een week lang beschikbaar zijn voor medische vragen van bemanningen van schepen die onder Nederlandse vlag varen. De RMD valt onder de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij (KNRM), die de artsen financiert.

Eens per vijf weken houdt Jansen zijn telefoon, pieper en mail dus scherp in de gaten om geen melding van een schip in nood te missen. ‘Mijn dienst begint op maandag om acht uur ’s ochtends. Eerst is er een overdracht met de vorige arts. Daarna ben ik aan zet.’ De RMD-artsen blijven altijd aan de wal. Jansen moet tijdens zijn dienst 24 uur per dag, 7 dagen in de week, beschikbaar zijn om advies te kunnen geven aan zeelieden. Dat zorgt in een enkel geval voor slapeloze nachten. ‘Ik werd eens midden in de nacht gebeld vanaf een schip met de mededeling dat een bemanningslid ziek was. Hij had de ziekte van Addison (een auto-immuunziekte die een ontsteking van de bijnieren veroorzaakt met buikpijn, lage bloeddruk en uitdroging tot gevolg, MR) en was er slecht aan toe. Toen heb ik contact met een internist gezocht. Door het heen en weer bellen, was ik lang bezig.’

Bron: Nederlands Dagblad