Een optimale kwaliteit van leven met bijnierschorsinsufficiëntie

In deze podcast vertelt endocrinoloog professor Nienke Biermasz uit het Leids Universitair Medisch Centrum over factoren die invloed hebben op de kwaliteit van leven van patiënten met bijnierschorsinsufficiëntie, zoals (i) gepersonaliseerd behandelen, en (ii) de omgeving van de patiënt. Naast dat professor Biermasz patiënten behandelt heeft ze ook veel onderzoek gedaan over hypofyseaandoeningen, zoals bijnierschorsinsufficiëntie.

Gepersonaliseerde behandelen

Het gepersonaliseerd behandelen is één van de aspecten waar mee de kwaliteit van leven kan worden geoptimaliseerd. Professor Biermasz vertelt welke vragen zij stelt aan patiënten om tot een juiste en gepersonaliseerde behandeling te komen. Samen met de patiënt bespreekt zij mogelijkheden om een behandeling te personaliseren. Het is daarbij van belang om goed naar de klachten van een patiënt te luisteren, zodat de behandeling mogelijk kan worden bijgesteld.

Bron: Mijn Gezondheidsgids