Ambulancezorg app

Publicatiedatum: 1 september 2023

Professionals op de ambulance werken in acute situaties aan de hand van protocollen. De protocollen voor reguliere, hoogcomplexe ambulancezorg zijn vastgelegd in het Landelijk Protocol Ambulancezorg 9 (LPA 9). Vanaf mei 2023 zijn vernieuwde protocollen beschikbaar in de nieuwe Ambulancezorg-app. Ook het protocol voor de hulp aan mensen met bijnierschorsinsufficiëntie is bijgesteld.

Bijnierschorsinsufficiëntie

Voor de acute zorg voor mensen die afhankelijk zijn van substitutietherapie met hydrocortison is een behandelprotocol opgesteld. Ook deze is te vinden in de app onder de diagnose bijnierschorsinsufficiëntie, snel te vinden door ‘bijnier’ in de zoekfunctie in te typen. De app biedt vervolgens de mogelijkheid om dit protocol in de favorieten te zetten.

De ambulanceprofessionals zien als eerste de symptomen die horen bij een bijniercrisis, vaak een Addisonse crise genoemd.

Bron: BijnierNET