Informatie over de bijnieren

Publicatiedatum: Onbekend

Een mens heeft 2 bijnieren. De bijnieren liggen bovenop de nieren. Bijnieren bestaan uit bijniermerg en bijnierschors. Het merg zit in de binnenkant en het schors aan de buitenkant van de bijnieren.

Bijnierkanker zit meestal in het bijnierschors van 1 van de 2 bijnieren. Het heet dan bijnierschorscarcinoom.

Wat doen de bijnieren?

Bijnieren maken hormonen. De hormonen die de bijnieren maken zijn nodig om goed op stress te reageren en voor een goede bloeddruk. Ook maken bijnieren geslachtshormonen.

Zit er een tumor in de bijnier, dan kan de bijnier daardoor veel meer hormonen maken dan normaal. Ongeveer de helft van de bijniertumoren maken hormonen.  Áls er teveel bijnierhormonen in het lichaam komen door bijnierkanker, is dat vaak cortisol.

Bijnierschors maakt cortisol, aldosteron en androgenen

Het bijnierschors maakt de hormonen cortisol, aldosteron en androgenen zoals testosteron en oestrogenen. Hieronder lees je wat deze hormonen in je lichaam doen.

Cortisol

Cortisol is een belangrijk hormoon bij stress. Je maakt het bijvoorbeeld aan als je ziek of bang bent, of bij spanning. Bij stress maakt de bijnier extra cortisol wat via het bloed verder in het lichaam komt.

Door kanker in de bijnier kan de bijnier extra veel cortisol gaan maken. Er komt dan te veel cortisol in het bloed en daardoor krijg je klachten. Voorbeelden van klachten door te veel cortisol zijn bijvoorbeeld een hoge bloeddruk en een verstoorde bloedsuikerspiegel.

Bron: Kanker.nl