Bijniertumor

Publicatiedatum: 2024

De bijnieren zijn kleine hormoon producerende klieren die boven beide nieren liggen. De bijnieren bestaan uit een schors (buitenkant) en een merg (binnenkant). De cellen van de bijnier maken belangrijke hormonen aan, die ervoor zorgen dat het lichaam goed functioneert. Hormonen die in het merg gemaakt worden, zijn belangrijk voor de bloeddruk (adrenaline en noradrenaline). Hormonen die in de schors gemaakt worden zijn betrokken bij de stofwisseling (cortisol) en de bloeddruk (aldosteron). Ook worden in de bijnierschors geslachtshormonen gemaakt.

Uit de bijnier kunnen verschillende tumoren ontstaan. Goedaardige tumoren die ontstaan uit de schors worden bijnieradenomen of incidentalomen genoemd. Deze komen voor bij 1 op de 100 Nederlanders en zijn zelden levensbedreigend.

Bijnierkanker of bijnierschorscarcinoom is een zeldzame, vaak levensbedreigende ziekte. Per jaar komen in Nederland 20 tot 30 gevallen voor. Bij deze kwaadaardige variant vormen de kankercellen zich in de buitenste laag van een van de bijnieren. Tumoren die ontstaan in het merg van de bijnier worden feochromocytomen genoemd. Deze tumoren kunnen zowel goed als kwaadaardig zijn, maar kunnen altijd gepaard gaan met hevige symptomen. Feochromocytoom komt voor bij ongeveer 500 Nederlanders per jaar, hiervan is ongeveer 10% kwaadaardig.

Bron: Maxima MC