Zorgen over huisartsenketens: praktijken dicht, patiënten in de kou

Publicatiedatum: 5 augustus 2023

De Landelijke Huisartsenvereniging maakt zich grote zorgen over commerciële ketens die huisartsenpraktijken overnemen. De belofte is innovatieve, toekomstbestendige zorg, maar in de praktijk ziet de vereniging veel klachten over slechte bereikbaarheid en kwaliteit. In het ergste geval komen patiënten zelfs tijdelijk zonder huisarts te zitten.

In Waalwijk kunnen ze erover meepraten: vlak na de overname door een grote keten kregen 3000 patiënten het bericht dat hun huisartsenpraktijk tot 14 augustus is gesloten. Later kwam het bericht dat het tot 6 augustus zo is. De reden van die plotselinge sluiting: er kan in de zomer niet voldoende zorg worden geleverd.

Bij urgente problemen kunnen patiënten uitwijken naar een praktijk in Tilburg, of bellen met een klantcontactcentrum in Amsterdam. Volgens de keten die de praktijk heeft overgenomen zal er na de zomer weer voldoende zorg zijn, maar de gemeente en patiënten zijn er niet gerust op.

Bron: RTL nieuws