Ziekenhuis vreest chaos op de weg: “Bevallen op de A7, dat wil je niet”

Publicatiedatum: 3 april 2024

Het Dijklander Ziekenhuis, met locaties in Hoorn en Purmerend, maakt zich grote zorgen om de werkzaamheden aan de A7. Het ziekenhuis laat patiënten waar mogelijk eerder op afspraak komen, maar bestuursvoorzitter Willem Wiegersma kan niet voor de gevolgen van eventuele files instaan. “Een ambulance die achteraan in een file van twee uur moet aansluiten. Dat kan natuurlijk niet.”

Zoals zo ongeveer heel Noord-Holland vreest ook het Dijklander Ziekenhuis de komende periode voor de wegwerkzaamheden op de snelweg A7. Vanaf komende vrijdag wordt de brug over het Noordhollandsch Kanaal bij Purmerend gerenoveerd. Daardoor is bijna een half jaar lang maar één weghelft beschikbaar voor al het verkeer en daardoor worden er veel files verwacht.

Bestuursvoorzitter Willem Wiegersma schoof aan bij de talkshow ‘De Tafel van Knook, van mediapartner Van Hoorn Zeggen, en sprak daar zijn grote zorg uit. “De impact op ons als ziekenhuis en op de patiëntenzorg is immens”, zei hij. “Voorkomen kunnen we niet, maar we proberen te kijken hoe we de kwaliteit van zorg kunnen waarborgen. Dat betekent bijvoorbeeld dat we patiënten een dag eerder al proberen op te nemen. Zodat ze de volgende dag rustig naar hun operatie kunnen.”

Bron: Omroep Noord Holland