‘Draag ook zelf zorg voor uw gezondheid’

Publicatiedatum: 5 april 2024

Zorgverzekeraars Nederland De formerende partijen PVV en BBB willen meer geld naar de zorg. Maar daar los je personeelstekorten niet mee op.

Zo gezond mogelijk leven als je jong bent. Als je toch zorg nodig hebt, proberen dat digitaal te regelen. En als je eenmaal ouder bent, vooral een beroep doen op mantelzorgers. En de professionele zorgverlener? Die zie je zo weinig mogelijk.

Een ideaalplaatje wil voorzitter Dirk Jan van den Berg van brancheorganisatie Zorgverzekeraars Nederland het niet noemen, maar dat er iets drastisch moet veranderen in de zorg is voor hem wel duidelijk. „Niet alle zorg kan door professionals worden opgevangen. We moeten toe naar een situatie waarin mensen zelf meer verantwoordelijkheid pakken.”

De dubbele vergrijzing – steeds meer ouderen die ook steeds ouder worden – komt snel naderbij. Er zijn meer ouderen die zorg nodig hebben, maar minder werkenden die die zorg kunnen verlenen. Nu werkt een op de zeven werkenden in de zorg, in 2060 zou dat een op de drie moeten worden. Onhaalbaar en onbetaalbaar, meent Van den Berg. „Volgens de Wet langdurige zorg heb je als oudere altijd recht op verpleegzorg, maar dat kan straks niet worden nagekomen omdat die mensen er eenvoudigweg niet zijn. Heel frustrerend, maar je kunt geen ijzer met handen breken.” Deze week praten de formerende partijen PVV, VVD, NSC en BBB over financiën, en daar maakt de zorg een groot deel van uit: de VWS-begroting is met ruim 100 miljard de grootste van alle departementen. Van den Berg hoopt dat de vergrijzing daar op tafel ligt. „Dit verdient een prominente plaats. Het probleem gaat niet weg door er niet over te praten.”

Bron: NRC