Vier vragen over het enorme medicijntekort

Publicatiedatum: 21 februari 2024

Het medicijntekort was in 2023 hoger dan ooit: 2292 keer was een geneesmiddel minstens twee weken niet beschikbaar. In 2022 – ook al een jaar met grote medicijntekorten – ging het om 1514 keer. Het gaat al langere tijd niet goed met de beschikbaarheid van medicijnen, maar waar ligt dat aan? In dit artikel leggen we het je uit aan de hand van vier vragen.

1. Waardoor ontstaan tekorten?

Fabrikanten en groothandels hebben geen ruime voorraad meer van geneesmiddelen, omdat een grotere opslag meer geld kost. Als er problemen zijn in de keten (kwaliteitsproblemen of een grotere vraag naar een medicijn) ontstaat er dus direct een tekort, dat door die kleine voorraad moeilijk op te vangen is.

De afgelopen decennia zijn we steeds afhankelijker geworden van landen in Azië voor onze medicijnen, omdat de productie uit Europa voor een groot deel naar lagelonenlanden is verplaatst. Grondstoffen voor medicijnen komen met name uit China en pillen worden grotendeels in India in elkaar gedraaid. In de Zembla-uitzending Medicijnmacht China’ (2019) vertelt Chris Oldenhof, oud-manager bij het Nederlandse farmaceutisch bedrijf Gist-Brocades, hoe hij de overheid de afgelopen decennia meerdere keren waarschuwde voor die verschuiving.

Bron: BNNVARA