Tekort aan mantelzorgers? ‘Het wordt juist beter’

Publicatiedatum: 3 april 2024

Door personeelstekorten staat de ouderenzorg in Nederland flink onder druk, waardoor familieleden steeds vaker moeten bijspringen. Toch voorziet oud-hoogleraar ouderengeneeskunde Rudi Westendorp geen problemen in de toekomst: “We worden steeds ouder, waardoor we juist steeds langer mantelzorg kunnen geven”, zegt hij in Dit is de Dag.

Waar veel mensen vrezen voor de effecten van vergrijzing op de zorg, baseert oud-hoogleraar Westendorp zich op andere cijfers. Hij wijst erop dat mensen ouder worden, waardoor ze juist langer mantelzorg kunnen bieden aan anderen: “We worden gemiddeld ouder, dus iedereen denkt: er is meer zorg nodig. Maar we worden ouder, omdat onze lijven beter worden.”

Daardoor heb je langer de tijd om mantelzorg te geven en word je pas later zelf behoeftig, zegt hij. “De verwachtingen zijn zelfs dat het aantal jaar dat je zelf mantelzorg nodig hebt, korter wordt. Dus het wordt eigenlijk beter.”

Bron: Radio 1