Onderzoek onthult: 69% van Noord-Nederland staat open voor hybride zorg

Publicatiedatum: 4 april 2024

In Friesland, Groningen en Drenthe is onderzoek gedaan om meer inzicht te krijgen in de houding tegenover hybride huisartsenzorg. Uit het onderzoek, onder 1000 respondenten, blijkt dat de houding van zorgconsumenten in Noord Nederland overwegend positief is, maar nog wel afwachtend. Er werden geen duidelijke verschillen gevonden tussen de provincies Friesland, Groningen en Drenthe. Wel zijn er duidelijke verschillen in leeftijd en opleidingsniveau. Het onderzoek richtte zich niet alleen op de houding ten opzichte van hybride huisartsenzorg maar ook op de belangrijkste succesfactoren die van invloed zijn op de acceptatie en implementatie van hybride zorg.

Juiste mix tussen fysieke zorg en zorg op afstand
De huisartsenzorg verandert en we moeten samen zoeken naar andere manieren om goede zorg te krijgen. Bijvoorbeeld via een mix van fysieke zorg en zorg op afstand. Maar hoe denken Noord-Nederlanders daarover? Zij moeten dit ook omarmen om het een succes te laten zijn en blijven. Op verzoek van de Friese Huisartsen Vereniging, Dokterszorg Friesland en De Friesland is daarom in samenwerking met Medicinfo een onderzoek uitgevoerd naar de behoefte aan hybride huisartsenzorg onder zorgconsumenten in Noord-Nederland. Provincie Fryslân heeft het onderzoek mede mogelijk gemaakt.