SEH-artsen zien regionaal zorgcoördinatiecentrum niet zitten

Publicatiedatum: 15 mei 2023

Acute zorg op regionaal niveau coördineren is geen oplossing. Dat zegt voorzitter en SEH-arts David Baden van de NVSHA (Nederlandse Vereniging van Spoedeisende Hulp Artsen) over de plannen die VWS-minister Ernst Kuipers heeft om regionale zorgcoördinatiecentra voor acute zorg op te zetten.

Kuipers heeft besloten dat elke ROAZ (Regionaal Overleg Acute Zorgketen)-regio per 2025 een zorgcoördinatiecentrum moet hebben. Zo’n zorgcoördinatiecentrum (zcc) is een plek waar verschillende zorgdisciplines (huisartsenposten, ambulancevoorzieningen, eerstelijnsverblijf (elv), wijkverplegingen en ggz) samenwerken in de triage en zo bepalen waar en wanneer een patiënt met een acute, maar niet levensbedreigende zorgvraag tijdens ANW-uren het beste terechtkan.

Informatiepunt

Een zcc moet ook het centrale punt zijn dat actuele informatie heeft over beschikbare zorgcapaciteit en bedden in die regio, zoals van ziekenhuizen, verpleeghuizen, gehandicapten-, revalidatie- en geboortezorg. Voor zorgverleners moet een zcc dan ook 24/7 bereikbaar zijn. De centra moeten over ten minste één fysieke locatie per regio beschikken. Kuipers hoopt dat zulke centra de druk op acute zorg verkleinen en ertoe leiden dat zorgverleners minder tijd kwijt zijn aan het zoeken van een geschikte plek voor patiënten.

Bron: Medisch Contact