Patiënt centraal? Voor 5,5 miljoen Britten een feit!

WORD LID

Bij het Lidmaatschap:

  • Bijniermagazine
  • Welkomstpakket
  • Forum
  • Lotgenoten contact dagen
  • Medisch congres

Voor maar € 37,50 per jaar

Publicatiedatum: 2 oktober 2017

’s Werelds eerste patiënt-gestuurde elektronisch medisch dossier Patients Know Best (PKB) (www.patientsknowbest.com) is nu al beschikbaar voor 5,5 miljoen Britten.

“De patiënt staat bij ons centraal” is daardoor voor hen een feit en niet een goedbedoelde volzin in het jaarverslag van een zorginstelling.

Portaal achterhaald?
PKB ondervangt de vaak gehoorde klacht van de Patiëntenfederatie dat zijn/haar zorgverleners te weinig met elkaar communiceren. De reden is dat PKB rondom de patiënt is opgebouwd en van alle betrokken zorgverleners het dossier en de actuele aanvullingen daarop ontvangt.

Een portaal is meestal door een bepaald ziekenhuis opgezet en geeft slechts inzicht in het ziekenhuisdossier. De patiënt heeft echter behoefte aan een totaalbeeld. Een dossier dat in termen van Value Based Healthcare waarde heeft, moet dus ook de dossiers van huisarts, apotheker, andere ziekenhuizen en niet te vergeten zijn eigen toevoegingen bevatten. PKB kan nu al aan meer dan 100 wearables en apps koppelen. Een portaal van uitsluitend het ziekenhuis is dus een “Ziekenhuisportaal” en geen “Patiëntenportaal”

Ziekenhuisportalen achterhaald?
Ziekenhuisportalen zijn een nuttige eerste stap. Vooral voor die ziekenhuizen die nog geen ervaring hebben met het elektronisch delen van dossiers met patiënten. De patiënt echt centraal stellen betekent echter dat alle zorgverleners hun dossier met die patiënt delen. Consequentie daarvan is dus dat je als ziekenhuis ook meteen de tweede stap neemt en zorgt dat je klaar bent voor een echt Patiëntenportaal zoals bijvoorbeeld een PGO.

Bron: Zorgvisie