Onderzoek: Nederlandse kinderen willen geen robot als leraar of huisarts

Publicatiedatum: 22 mei 2023

Een meerderheid van de Nederlandse kinderen wil niet dat robots voor de klas staan, politieagent worden of arts zijn. Dat blijkt uit een onderzoek van de Universiteit van Twente over de gevoelens van kinderen ten opzichte van robots en kunstmatige intelligentie. Kinderen denken dat robots te weinig empathie en gevoelens hebben om bijvoorbeeld hun vriend te kunnen zijn.

,,Kinderen geven duidelijk hun grenzen aan’’, zegt voormalig Kinderombudsman Marc Dullaert, voorzitter kinderrechtenorganisatie KidsRights, over het onderzoek. ,,Nu lijkt alles wat technisch mogelijk is ons te overkomen, ook de schadelijke effecten. Kinderen en jongeren zijn hierbij uiterst kwetsbaar. We moeten ze daarom beschermen en betrekken. Zij zijn de generatie die er straks mee opgroeit.’’

Aan het onderzoek van de Universiteit Twente – waarbij ook KidsRights was betrokken – deden 374 kinderen in de leeftijd tussen de 4 en 16 jaar aan mee. Op de vraag of een politieagent een robot mag zijn is 54,8 procent tegen, en 41,5 procent voor. Een meerderheid van de kinderen denkt dat robotagenten hun veiligheid kunnen bedreigen. Een robothuisarts vinden de meeste kinderen een nog slechter slecht idee: 61,3 procent is tegen, 35,3 procent is voor.

Bron: Provinciale Zeeuwse Courant