Minister Dijkstra gaat niet ingrijpen als een ziekenhuis een SEH wil sluiten

Publicatiedatum: april 2024

Ondanks sterk aandringen van enkele Kamerfracties tijdens een Kamerdebat met zorgminister Dijkstra is de bewindsvrouw niet van plan in te grijpen als een ziekenhuis een SEH wil sluiten.

Zo’n scenario doet zich mogelijkerwijs binnenkort voor bij het Limburgse ziekenhuis Zuyderland, terwijl het Haagse HagaZiekenhuis deze maand een besluit moet nemen over het handhaven van de acute verloskunde op de locatie Zoetermeer.

Dijkstra was terughoudend over haar macht om SEH’s open te houden, zo bericht Skipr. “Ik kan geen stop zetten op het sluiten van SEH’s. Ik ga daar niet over. Ik heb er ook geen instrumenten voor om dat te doen.” Ze zei dat de verantwoordelijkheid ligt bij zorgbestuurders en zorgverzekeraars, in samenspraak met betrokkenen, zoals burgers, gemeentebestuur en patiënten. Jimmy Dijk (SP): “Zorg dan dat u erover gaat!”

Weigering motie uit te voeren
Kamerfracties wezen Dijkstra juist op dat gebrek aan overleg met de plaatselijke bevolking.Een recentelijk door een grote meerderheid van de Kamer aangenomen motie die instemmingsrecht van burgers en gemeenteraad bij sluiting van SEH’s bepleit, weigert Dijkstra uit te voeren, met verwijzing naar haar demissionaire status. Ze erkent dat consultatie van ziekenhuizen met de plaatselijke bevolking op dit moment “nog in de kinderschoenen staat”.