De bijnier

Publicatiedatum: 11 mei 2023

De bijnier is een klein orgaan dat aan beide zijden van het lichaam aanwezig is. De bijnier bevindt zich net boven de nier en produceert 2 soorten hormonen die van cruciaal belang zijn in het dagdagelijkse leven.

Anatomie

De bijnier is een klein orgaan: het weegt ongeveer 5 gram. De bijnier heeft meerdere kleine aanvoerende bloedvaten (arterie), maar meestal slechts 1 afvoerend bloedvat dat rechtstreeks in de holle ader uitkomt en links in de nierader.

De bijnier bestaat uit 2 zones:

• Buitenste zone: de schors (cortex)
    De schors van de bijnier bestaat nog eens uit 3 zones die hormonen produceren die van elkaar afgeleid zijn, de steroiden.

• Binnenste zone: het merg (medulla)
    Het merg van de bijnier produceert catecholamines.
Functie

De bijnier produceert verschillende hormonen. Een hormoon is een chemische stof die door de cellen van de bijnier in de bloedbaan wordt vrijgezet en zo op verschillende organen effect uitoefent.

Soorten hormonen

Er zijn 2 grote groepen hormonen in de bijnier:

1. Catecholamines
  • De catecholamines (dopamine, norepinephrine= noradrenaline en epinefrine= adrenaline)  worden in de binnenste zone (medulla) van de bijnier geproduceerd.
  • Catecholamines spelen een rol in de ‘vlucht of vecht’ reactie die activeert in een plotse levensbedreigende situatie. Zij veroorzaken verder een verhoogde bloeddruk, een opgejaagd gevoel, zweten…
  • Afhankelijk van het type hormoon varieert de sterkte van de verschillende symptomen.

Bron: UZ Leuven