Midden-Holland slaat alarm over internetapotheek VGZ

Apothekers in Midden-Holland maken zich grote zorgen over zorgverzekeraar VGZ die volgens hen de internetapotheek een voorkeurspositie wil geven boven de regionale apotheek. Met een pamflet, dat ze samen met huisartsen gaan verspreiden, waarschuwen ze hun patiënten voor de grote gevolgen voor de persoonlijke dienstverlening van de apotheek.

Volgens de Coöperatie Samenwerkende Apotheken Midden-Holland (SAMH), met 24 aangesloten openbare apotheken, kiezen zorgverzekeraars als VGZ voor landelijke internetapotheken boven de regionale apotheek, om zodoende kosten te besparen. “Doel van zorgverzekeraars is in zo min mogelijk leveringen per jaar de geneesmiddelen bij patiënten te laten bezorgen door de internetapotheek”, zegt SAMH-voorzitter Bas Bruines, apotheker van de Poliklinisch Apotheek Midden Holland.

Met hun zorgpamflet (zie afbeelding hieronder), dat ze vanaf 1 juli samen met de regionale huisartsen gaan verspreiden, willen de apothekers patiënten waarschuwen dat ze bij een internetapotheek voorlichting missen over de werking en bijwerkingen van geneesmiddelen. “Huisartsen steunen onze actie en delen onze zorgen. Apothekers en huisartsen kennen hun patiënten en zijn goed bereikbaar voor vragen”, aldus Bruines.

Bron: Farmaceutisch Weekblad