Publicatiedatum: 15 april 2024
Tijdens het bestellen van medicatie via het elektronische portaal bij mijn huisartsenpraktijk viel mij laatst iets op. Een mededeling stond boven de lijst met geneesmiddelenlijst waarvoor ik een herhaalaanvraag kon doen. De mededeling behelsde dat kan voorkomen dat de patiënt ineens oude medicijnen in het medicatieoverzicht in het portaal kan zien staan. Daarbij ook de opmerking dat de huisartspraktijk op de hoogte is van dat probleem en men weet waardoor het komt. Samen met de leverancier van het huisartsinformatiesysteem(HIS) zou men hard werken aan een oplossing. Met excuses voor het ongemak. Het betekent dat het overzicht op het portaal niet klopt met de medicatie die de patiënt echt gebruikt. Dat kan uiteraard tot verwarring bij de gebruiker of een familielid die het aanvraagt. Deze kan door het aanwezig zijn van oude medicatie in het portaal op de gedachte worden gebracht die medicatie toch ook te moeten gebruiken.
Langer bestaand probleem
Op 23 september 2019 schreef ik op deze website een artikel over het medicatieoverzicht op het digitale portaal van mijn huisartsenpraktijk. De aanleiding was dat ik toen tot mijn verbazing zag ik dat een deel van de medicatie die langdurig in gebruik is op het overzicht in het portaal op gestopt stond. En dat een middel dat niet in gebruik was wel op actief staat. Het lijkt er op dat de huidige mededeling op het medicatie aanvraag-gedeelte van het portaal op het probleem slaat dat mij in 2019 opviel. Het kan uiteraard zijn dat men het probleem tussentijds oploste en het recent weer opdook. Die kans lijkt me echter klein. Als het probleem zich voordoet bij mijn huisartspraktijk zal het uiteraard ook voorkomen bij alle andere praktijken die als HIS Promedico ASP gebruiken met het portaal van Uw Zorg Online. Dat zijn waarschijnlijk rond de 1000 huisartspraktijken in Nederland. Of dit probleem zich bij andere HIS-sen met hun portalen voordoet is mij niet bekend.
Bron: Academie Nieuwe Zorg