Boete voor niet verschijnen bij afspraak met huisarts heeft effect

Publicatiedatum: april 2024

Niet komen opdagen bij een afspraak met de huisarts kan patiënten geld gaan kosten. Sinds oktober hanteert bijvoorbeeld de praktijk van huisarts Paula Kokje in Oud-Beijerland een wegblijftarief op advies van de Landelijke Huisartsen Vereniging (LHV), zo bericht de provinciale krant PZC. ,,Omdat we merkten dat steeds meer mensen niet kwamen opdagen”, verklaart ze. Ze is lang niet de enige die het advies van de huisartsenvereniging opvolgt.

Even verderop, bij Medisch Centrum Molenaar, gebeurt hetzelfde. Daar heeft het niet nakomen van een afspraak met de huisarts, praktijkondersteuner of assistente sinds dit jaar gevolgen. ‘Het komt de laatste tijd regelmatig voor dat een patiënt een afspraak maakt en vervolgens niet verschijnt. Daarmee gaat onnodig veel tijd verloren’, aldus het medische centrum in Oud-Beijerland, waar vijf huisartsenpraktijken zijn aangesloten. En de maatregelen hebben effect, zo zeggen huisartsen na een rondvraag van de website van PZC langs huisartsenpraktijken in de Hoeksche Waard.

Minder no-shows
De boete wordt niet door de zorgverzekeraar vergoed, zegt huisarts Paula Kokje. Oftewel: het bedrag moet de wegblijver uit eigen zak betalen. En dat schrikt af. Harde cijfers heeft de huisarts niet, maar er is sprake van een flinke daling van het aantal niet-nagekomen afspraken. ,,We merken dat het wegblijftarief voor beduidend minder no-shows zorgt.”