Later naar arts door hoge kosten: ‘Hier begint tweedeling in de samenleving’

Publicatiedatum: 8 augustus 2023

Vanwege financiële zorgen of uit angst voor flinke rekeningen stellen mensen veel zorg uit. Zeker één op de vijf Nederlanders die zorg nodig hebben, ging in 2022 niet naar de arts, omdat hij dat niet kon betalen.

Dit komt naar voren uit onderzoek door Patiëntenfederatie Nederland, onder de 10.056 leden van haar Zorgpanel. Dit zijn veelal mensen die zorg nodig hebben: 90 procent van de deelnemers heeft een aandoening. Het gaat voornamelijk om harten vaatziekten, een vorm van reuma, een longaandoening- of een lichamelijke beperking.

De 21 procent die aangeeft zorg te mijden, doet dat vooral bij mondzorg (45 procent) en fysiotherapie (23 procent). Dit pakte voor ruim de helft vervolgens negatief uit; zo hadden mensen last van pijn of klachten. Voor een groter deel (62 procent) zorgde het mijden voor extra stress, angst of minder mobiel zijn. Daardoor nam het risico toe om in een sociaal isolement te komen.