Imago-onderzoek ziekenhuizen

Publicatiedatum: 2024

Hoe kijken patiënten en consumenten aan tegen de ziekenhuisbranche en wat zien zij als de belangrijkste pijlers voor goede zorg? Dit is de hoofdvraag uit het imago-onderzoek dat de Nederlandse Vereniging van Ziekenhuizen (NVZ) elke 2 jaar laat uitvoeren door onderzoeksbureau Newcom Research & Consultancy. In 2023 hebben meer dan 20.000 patiënten en consumenten van 18 jaar en ouder de online vragenlijst ingevuld.

Belangrijkste resultaten

De belangrijkste, of meest opvallende, bevindingen in deze editie van het onderzoek naar het imago van de zorg zijn:

• Nederlandse ziekenhuizen hebben een onverminderd sterk imago en hebben sinds 2017 vooruitgang geboekt op alle imagofactoren zoals persoonlijk, kwaliteit, efficiency en facilitair.
  • Nederlanders geven in 2023 opnieuw gemiddeld een 7,9 voor de ziekenhuizen waar ze zijn geweest als patiënt of bezoeker. Als we alleen naar patiënten kijken is dat zelfs een 8,0.
  • Ten opzichte van 2021 zien we dat het beeld van ziekenhuizen nog steeds zeer positief is. Het rapportcijfer is een 7,9 gebleven. De aanbevelingsbereidheid (NPS) is licht gedaald van 20 naar 17.
  • Hoewel zowel de reputatie als het imago van de Nederlandse ziekenhuizen nog steeds hoog is, zien we dat de factoren die dit bepalen wel een lichte daling vertonen ten opzichte van 2021. De factor efficiency (gemak, geen gedoe) is een aandachtspunt de komende jaren.
  • De beleving van oudere patiënten (56+) die alleen te maken kregen met reguliere zorg is nét wat positiever dan de beleving van patiënten die alleen digitale zorg (zoals thuismonitoring) ontvingen. De jongere doelgroep (18 – 55 jaar) is hierover kritischer en voelen zich minder betrokken bij de behandeling.
  • De oudere doelgroep (56+) is meer tevreden over de Nederlandse ziekenhuizen dan de jongere doelgroep (18 – 55 jaar). Het verschil van beleving zit vooral op de zachtere aspecten als ‘persoonlijk’, ‘patiëntgericht’ en ‘het betrekken van de patiënt’.
  • Voor twee van de drie patiënten verliep de doorverwijzing vanuit het ziekenhuis naar de huisarts soepel.

Bron: Nederlandse Vereniging van Ziekenhuizen