Publicatiedatum: 21 augustus 2023
Het ETZ (Elisabeth-TweeSteden Ziekenhuis) zet als proef generatieve artificial intelligence (AI) in om medische vragen van patiënten te beantwoorden. Ook het UMC Groningen en Amsterdam UMC gaan de toepassing van epd-leverancier Epic uitproberen. Andere ziekenhuizen met hetzelfde epd kunnen later aansluiten.
“We ontvangen nu al in ons ziekenhuis wekelijks meer dan duizend berichten met vragen van patiënten”, zegt Jessica Workum, intensivist van het ETZ en nauw bij het AI-project betrokken. “Dat aantal zal alleen maar toenemen.” Het ziekenhuis gaat daarom in navolging van enkele Amerikaanse ziekenhuizen een large language model gebruiken om te helpen de vragen te beantwoorden. Het ETZ verwacht dat dit medewerkers veel tijd bespaart.
Conceptantwoorden
Het AI-model genereert automatisch een conceptantwoord op binnengekomen vragen. Dat wordt klaargezet in het elektronisch patiëntendossier (epd). Een medewerker van het ziekenhuis kan het van daaruit doorsturen naar de patiënt. Workum: “Daarbij is het belangrijk om te benadrukken dat artsen altijd de mogelijkheid hebben om een bericht aan te passen voordat het verzonden wordt.” Om te voorkomen dat in alle haast een conceptantwoord te snel wordt doorgestuurd, moeten medewerkers er altijd eerst naar kijken.
Bron: Skipr