Eigen risico omhoog gooien in ruil voor premiekorting? Denk wel goed na

Publicatiedatum: 17 november 2023

Als de hogere zorgpremie je te veel pijn doet, kun je besparen door voor een hoger eigen
risico te kiezen. Hiermee valt 15 a 20 euro per maand te besparen. Maar die verhoging is, zoals het woord al zegt, niet zonder risico’s. Al sinds 2016 bedraagt het eigen risico bij je zorgverzekering 385 euro. Dat wil zeggen dat je de eerste 385 euro aan zorgkosten die de basisverzekering vergoedt zelf moet betalen. Uitgezonderd hiervan zijn consulten bij de huisarts. Ook zorg voor kinderen die zijn meeverzekerd valt niet onder het eigen risico. Durf je wel wat extra eigen risico aan te gaan, dan kun je daarvoor premiekorting krijgen.

Veel zorgverzekeraars hebben de mogelijkheid om het eigen risico vrijwillig met 100, 200 of 500 euro te verhogen. “De hoogte van de korting verschilt”, zegt Bas Knopperts van vergelijkingssite Independer. “De korting bij 500 euro extra eigen risico loopt op tot maximaal 20 euro per maand en dus 240 euro per jaar.”

Afhankelijk van hoeveel zorgkosten je maakt, loont het om je eigen risico te verhogen. Daarvoor moet je dus voor de jaarwisseling een inschatting maken of je zorgkosten komend jaar hoger uitpakken dan 600 euro (het verplichte eigen risico plus de korting). Maak je meer zorgkosten, dan ben je met een hoger eigen risico alleen maar duurder uit. Volgens Knopperts loopt de korting die je krijgt in ruil voor extra eigen risico in de afgelopen jaren wat terug. “In het verleden was een maximaal eigen risico een voordelige keus, als je dat eigen risico van 885 euro maar eens in de twee jaar opmaakte. In de afgelopen jaren wordt het iets minder voordelig.”