Doorbreekt het doen van aangifte het medisch beroepsgeheim?

Publicatiedatum: 13 mei 2024

Het ministerie van VWS gaat regionale bijeenkomsten organiseren over het thema agressie en aangifte in de zorg. Het doel van deze bijeenkomsten is de aangiftebereidheid van zorgmedewerkers te vergroten, aangezien er nu nog te weinig aangifte wordt gedaan bij gevallen van agressie. Hoe zit het juridisch met het doen van aangifte en het medisch beroepsgeheim?

Geheimhoudingsplicht

Als hoofdregel geldt dat het medisch beroepsgeheim zich uitstrekt over alles wat de zorgverlener en zijn waarnemer in de uitoefening van hun beroep te weten zijn te komen over een patiënt (hieronder wordt ook verstaan de cliënt). Voor andere personen die in de zorg werken kan een afgeleid beroepsgeheim gelden. Door hun functie kunnen zij namelijk op de hoogte komen van medische gegevens van een patiënt. Denk aan bestuurders, (dokters)assistenten en schoonmakers. Deze geheimhoudingsplicht geldt ten opzichte van iedereen, dus ook ten opzichte van politie en justitie.

Conflict van plichten

De wet geeft een aantal grondslagen waar zorgverleners zich op kunnen beroepen bij het doorbreken van het medisch beroepsgeheim. De zorgverlener kan zich beroepen op art. 7:457 lid 1 BW als hij toestemming heeft gekregen van de patiënt of heeft gehandeld op grond van een wettelijke bepaling, zoals het verplicht melden van bepaalde infectieziekten. Bij het doen van aangifte, en daarmee dus het doorbreken van het medisch beroepsgeheim, kan de zorgverlener zich beroepen op overmacht op grond van conflict van plichten (art. 6:75 BW).

Bron: Mr.