Publicatiedatum: 28 november 2023
Digitale zorg is niet nieuw. Maar dat een praktijk in één klap het grootste deel van de zorg bij een online huisartsenorganisatie onderbrengt, gebeurde niet eerder. „We wilden niet afwachten of zich na de zomer plotseling nieuwe huisartsen zouden aandienen.”
De moeder van Johan Machiels kreeg een brief van haar huisarts in Eindhoven. Het was eind september. „Onze huisartsen hebben het druk”, stond er. En om de zorg overeind te houden, komt er vanaf volgende week „een online huisarts voor u”.
Patiënten werd gevraagd een app te installeren. Zorg zou voortaan in de eerste plaats via e-mail, beeldbellen, of de telefoon verlopen.
„De online huisartsen”, stond verderop in die brief, helpen u op dezelfde manier als uw eigen huisarts dat doet: „Ze hebben dezelfde opleiding en dezelfde werkervaring”.
Dat zal allemaal best, dacht Machiels toen hij de brief bij zijn moeder op de deurmat vond. Maar zij is 93 en vindt een gewoon telefoontje met haar smartphone al ingewikkeld. Hoe zou dat straks met beeldbellen gaan? Erger nog vond hij de afstand die nu dreigde tussen zijn moeder en de zorg. Ze komt al tientallen jaren bij praktijk Orion over de vloer. Dáár ging deze brief aan voorbij: „Mijn moeder kent deze online dokters helemaal niet.”
Bron: nrc