Bijna één op de tien Nederlanders zegt te bezuinigen op zorg

Publicatiedatum: 29 augustus 2023

Als gevolg van de gestegen kosten voor levensonderhoud zegt een groot deel van de Nederlanders op één of meerdere posten te moeten bezuinigen of verwacht dit te moeten doen. Hoewel zorg niet het eerste lijkt waarop wordt bezuinigd, gaf zo’n één op de tien (8%) mensen aan dit wel te doen. Zij deden dit onder andere door zorg uit te stellen. Ook brachten ze minder vaak een bezoek aan de tandarts, fysiotherapeut of huisarts. Daarnaast gaf één op de twintig mensen aan problemen te hebben met het betalen van de zorgverzekering. Dit blijkt uit onderzoek van het Nivel onder leden van het Consumentenpanel Gezondheidszorg.

Steeds meer mensen hebben door de inflatie en energiecrisis moeite om rond te komen. In november 2022 is daarom met behulp van een vragenlijst onder 660 leden van het Nivel Consumentenpanel Gezondheidszorg onderzocht in hoeverre mensen aangeven te moeten bezuinigen op zorg of moeite hebben met het betalen van hun zorgpremie als gevolg van de gestegen kosten.

Bron: Nivel