Publicatiedatum: 1 juni 2023
Commerciële Ketens
Eén huisarts op zestien huisartsenpraktijken. De huisarts die de telefoon niet opneemt, ook niet het spoed-nummer. Een praktijk waar „slechts vijf dagen” in een paar maanden tijd geen enkele huisarts aanwezig was. Het is een greep uit verontrustende reportages van EenVandaag, maandag, en in NRC enkele weken geleden.
Commerciële ketens, zoals Centric Health en Co-med, nemen in hoog tempo huisartsenpraktijken over en proberen er winst mee te maken. De gevolgen, zo concludeert ook de Inspectie na klachten van patiënten, zijn voor de patiënt. Over een praktijk van Centric Health in Pijnacker schreef de Inspectie onlangs: er zijn „ernstige tekortkomingen, die leiden tot een groot risico voor de patiëntveiligheid”.
Ja, er zijn te weinig opvolgers om elke individuele praktijk (die gemiddeld 2.000 inwoners bedient) over te nemen. Jonge huisartsen werken vaak liever in loondienst en in deeltijd. Maar dat commerciële ketens die rol nu op zich nemen, is vragen om problemen voor patiënten.
Bron: NRC