Bekostiging programma Fit4Surgery stopt abrupt

Publicatiedatum: 26 maart 2024

Het trainingsprogramma Fit4Surgery, een intensief traject om patiënten fit te maken voor een operatie, komt niet in het basispakket van de zorgverzekering. Dat heeft Zorginstituut Nederland besloten. De voortgang van dit ‘prehabilitatie’-programma komt nu bij de ziekenhuizen die ermee werken, in gevaar.

Op dit moment zet een derde van alle ziekenhuizen in Nederland prehabilitatie in, voornamelijk bij patiënten met darmkanker. Ziekenhuizen krijgen via zorgverzekeraars daarvoor een vergoeding via de beleidsregel ‘Innovatie voor kleinschalige experimenten’. Door de beslissing van het Zorginstituut kan dat ook niet meer en moeten ziekenhuizen prehabilitatie per direct zelf betalen.

Veel vragen

Fit4Surgery, de stichting die als doel heeft prehabilitatie voor iedereen die het nodig heeft toegankelijk te maken, krijgt momenteel veel vragen van ziekenhuizen. De stichting raadt bestuurders aan om toch door te gaan met het programma, want prehabilitatie betaalt zichzelf vanzelf terug. “We vertrouwen erop dat we de beweging in gang kunnen houden, alleen gaat het nu langzamer”, aldus de stichting.

Bron: Skipr