Artsenorganisaties willen herziening preferentiebeleid

Publicatiedatum: 13 mei 2024

Pas het preferentiebeleid aan. Dat is de oproep die drie artsenorganisaties samen met zorgverzekeraar DSW doen aan het demissionaire kabinet. Zij willen dat er prijzen worden gehanteerd ‘waarmee Nederland niet achteraan staat’, en dat er meer preferente middelen per behandeling worden aangewezen.

Huisartsencomité De Bevlogen Huisartsen, de Vereniging Praktijkhoudende Huisartsen (VPH) en de Nederlandse Internisten Vereniging (NIV) hebben met zorgverzekeraar DSW een petitie opgesteld met de bedoeling ingezamelde handtekeningen aan VWS-minister Pia Dijkstra aan te bieden als de Tweede Kamer eind mei debatteert over het geneesmiddelenbeleid. Tot nu toe is de petitie ruim vierduizend keer ondertekend.

‘Doorgeschoten’

Het is niet de bedoeling van de partijen om het preferentiebeleid helemaal af te schaffen, licht initiatiefnemer en huisarts Dennis Boon toe. ‘Maar we willen dat er prijzen komen waarvoor leveranciers wel willen blijven leveren. Met de laagste prijs sta je achteraan.’ Hij noemt het huidige beleid ‘doorgeschoten nu er alleen wordt gelet op de inkoopprijs voor zorgverzekeraars’. Hij mist ‘inzicht in de andere effecten’, zoals ’extra consulten en extra opnames’.

Bron: Medisch Contact