Publicatiedatum: 21 augustus 2023
Het ETZ ziekenhuis stimuleert patiënten om gebruik te maken van patiëntenportaal MijnETZ. Patiënten kunnen bijvoorbeeld online een medische vraag stellen. Bij het beantwoorden van de vragen maakt het ziekenhuis – als proef – gebruik van generatieve kunstmatige intelligentie voor het opstellen van de antwoorden. “Een baanbrekende ontwikkeling op het gebied van artificial intelligence (AI) in de zorgsector.”
ETZ-intensivist en AI specialist Jessica Workum verklaart waarom de inzet van een AI-tekstgenerator de zorg enorm kan ondersteunen: “Het helpt de administratieve last te verminderen. We ontvangen nu al in ons ziekenhuis wekelijks meer dan duizend berichten met vragen van patiënten. Dat aantal gaat alleen maar toenemen. Door het toepassen van generatieve AI worden automatisch conceptantwoorden geformuleerd en voor de zorgverleners in het Elektronisch Patiëntendossier (EPD) klaargezet. Die hoeven vervolgens alleen nog maar de berichten te controleren en eventueel een beetje aan te passen. We verwachten dat dit bijzonder veel tijdwinst gaat opleveren”.
Bron: ETZ ziekenhuis