ACM grijpt meerdere keren in bij contractering van zorg

Publicatiedatum: 29 februari 2024

Branchorganisaties van zorgaanbieders en zorgverzekeraars hebben tijdens de afgelopen contracteerperiode commerciële informatie gedeeld, met het risico van hogere prijzen of verschraling van zorg. Dat meldt de Autoriteit Consument & Markt (ACM), die aangeeft meerdere keren te hebben ingegrepen.

Twee brancheorganisaties van zorgaanbieders hebben via hun website niet-openbare informatie met hun leden gedeeld die invloed kan hebben op de onderhandelingen met de zorgverzekeraar, waaronder zelf samengestelde prijsindexcijfers. In beide situaties kreeg de ACM signalen dat zorgaanbieders deze prijsindexcijfers daadwerkelijk gebruikten in de contractonderhandelingen met zorgverzekeraars om hogere prijzen te bedingen.

Aanleiding voor de interventie bij de zorgverzekeraars was het signaal dat prijsinformatie uit eerdere jaren die tussen zorgverzekeraars werd gedeeld de onderhandelingen negatief beïnvloedde. Het is niet bekend om hoeveel zorgverzekeraars het gaat.

Bron: Pharmaceutisch Weekblad