Aantal cyberincidenten bij leveranciers explodeert: acuut gevaar voor zorgsector

Publicatiedatum: 27 februari 2024

Het aantal geslaagde cyberaanvallen met ransomware op de IT-leveranciers van zorgorganisaties is afgelopen jaar meer dan verdubbeld. Ook bij producenten van medische technologie en in de farmaceutische industrie steeg het aantal incidenten fors, blijkt uit het nieuwe Dreigingsbeeld van expertisecentrum Z-CERT.

Leveranciers worden vaker getroffen door ransomware dan zorginstellingen zelf, komt naar voren uit de cijfers van Z-CERT, die het expertisecentrum voor cybersecurity in de zorg vandaag aanbood aan ActiZ-voorzitter Anneke Westerlaken. Bij producenten van medische technologie steeg het wereldwijd met 63 procent, in de farmaceutische industrie met 75 procent. De geslaagde aanvallen op IT-leveranciers spannen de kroon met een toename van 117 procent.

Aanvallen op leveranciers

De kwetsbaarheid van leveranciers laat zich ook voelen in Nederland. Bij de top drie van meest gerapporteerde cyber-incidenten waar zorgorganisaties afgelopen jaar mee te maken kregen, staan twee soorten aanvallen die bij een leverancier plaatsvonden. De koploper is een DDoS-aanval op een leverancier. Van de respondenten gaf 17 procent aan hier in 2023 door geraakt te zijn. Nog eens 11 procent rapporteert een ransomware-aanval bij een leverancier. Een opvallend voorbeeld hiervan is een ransomware-incident bij een leverancier van alarmknoppen, die de communicatie tussen de knoppen en de meldkamer plat legde. Het illustreert dat ook aanbieders van zorgdomotica getroffen kunnen worden.

Bron: Skipr