‘Het preferentiebeleid gaat binnen nu en vier jaar op de schop’

Publicatiedatum: 19 juni 2024

Het preferentiebeleid is volledig doorgeslagen en moet hoognodig op de schop, vindt Aad de Groot, directeur van Zorgverzekeraar DSW. “Door de lage prijzen mijden fabrikanten Nederland, waardoor wij onderaan de lijst staan. Ook belemmert het preferentiebeleid apothekers, huisartsen en patiënten bij een vrije geneesmiddelkeuze. De geneesmiddelmarkt is verziekt en zit muurvast.”

Terwijl de geneesmiddeltekorten in Nederland toenemen, halen steeds meer fabrikanten in ons land geneesmiddelen van de markt. Het loont simpelweg niet meer, zo bleek uit een recente inventarisatie van de NOS.1 Sinds 2015 is het aantal beschikbare geneesmiddelen in Nederland van een kleine zesduizend gehalveerd tot ongeveer drieduizend. Deze kaalslag is onder meer te wijten aan het preferentiebeleid, zegt DSW-directeur Aad de Groot. “Het preferentiebeleid heeft zijn werk gedaan. Heel goed is dat de geneesmiddelprijzen hierdoor zijn gedaald. Dat levert een flinke besparing op die terugkomt in de premie. Goed is dat we als zorgverzekeraars kritisch zijn geweest op de geneesmiddelkosten.”

“Die schaarste zorgt dat wij als zorgverzekeraars onze zorgplicht niet goed kunnen nakomen”