Bertine Lahuis: ‘Zorgplannen nieuwe regering zijn inconsistent’

Publicatiedatum: 10 juni 2024

Bertine Lahuis, bestuursvoorzitter van het Radboudumc, spreekt zich uit tegen het hoofdlijnenakkoord van de nieuwe regering. Ze noemt de plannen populair, ondoordacht en weinig lange termijn.

In de NRC zegt Lahuis dat afspraken niet worden nagekomen door de nieuwe regering. De nieuwe regering wil snijden in onderzoeksgelden en onderwijs. In 2022 hebben universiteiten met het demissionaire kabinet afgesproken dat ze tien jaar lang 215 miljoen euro krijgen voor hoger onderwijs en wetenschap, waaronder de umc’s. Daar zat ook een afspraak in om mensen aan te nemen op basis van een vast contract. Het gaat om 1200 mensen, van wie 330 bij de umc’s. Lahuis: “In het hoofdlijnenakkoord wordt die 215 miljoen ineens weggehaald, maar die mensen kunnen we niet zomaar ontslaan. Dus moet nu elders fors worden bezuinigd. Is dat een betrouwbare overheid?”

Van tafel halen

Lahuis stelt dat kennisinstellingen keihard geraakt worden, bijvoorbeeld door de bezuiniging van 150 miljoen op het Fonds Onderzoek en Wetenschap. “Beloftes en contracten worden niet nagekomen. Blijkbaar kan een nieuw kabinet vaste afspraken zomaar van tafel halen.”

Bron: Skipr