Zowel apothekers als patiënten zien de voordelen in van digitale communicatie via een mobiele app. Zo blijkt uit een eerste verkenning van het Nivel en de Rijksuniversiteit Groningen. Via die app (zoals MedicijnWijs) kan de apotheker, tussen de bezoekmomenten aan de apotheek door, het geneesmiddelgebruik van de patiënt monitoren. Eerder ontwikkelde het Nivel de TRIAGE-startvragen, waarmee de apotheker problemen met medicatiegebruik aan de balie signaleert. Deze vragen kunnen, na enkele aanpassing, ook goed via de app gesteld worden. Dit onderzoek is uitgevoerd in samenwerking met Pharmi.
Aan de apotheekbalie wordt niet altijd gevraagd naar de ervaringen van patiënten met geneesmiddelen. Via de app kunnen die ervaringen regelmatiger uitgevraagd worden, iets dat zowel apothekers als patiënten waardevol vinden, blijkt uit het onderzoek. De in de app gedeelde ervaringen kunnen ook het gesprek in de apotheek bij het volgende bezoek faciliteren. Zo kunnen problemen met geneesmiddelen, zoals ongewenste bijwerkingen, vroeg gesignaleerd worden.
Bron: Nivel