Het gesprek tussen patiënt en dokter; de hoeksteen van ons vak

WORD LID

Bij het Lidmaatschap:

  • Bijniermagazine
  • Welkomstpakket
  • Forum
  • Lotgenoten contact dagen
  • Medisch congres

Voor maar € 37,50 per jaar

Publicatiedatum: 12 januari 2024

Dit jaar werk ik als chirurg een jaar in het Karolinska instituut en ziekenhuis in Stockholm. Natuurlijk is de schok groot wanneer je jezelf uit je stabiele Groningse leventje verplaatst naar een wereld met een nieuwe taal en cultuur. Maar één ding blijft hetzelfde: het gesprek tussen de arts en de patiënt. Afgelopen maand had ik het voorrecht om een aantal keer in de Zweedse spreekkamer te zitten en realiseerde me: waar je ook bent, het gesprek tussen de dokter en patiënt vormt de basis van ons vak.

Natuurlijk ben ik chirurg en kan ik genieten van een fraai verlopen operatie met een goede samenwerking en een goed resultaat. Maar toch, de patiënt die op het spreekuur komt met een vervelend probleem, onzeker, vaak nerveus, vertrekt na een goed gesprek meestal in een betere stemming dan bij aankomst. En dat terwijl er op dat moment concreet nog niets veranderd is. Er is nog geen operatie verricht, geen medicatie of bestraling gegeven. Dat is iets wonderlijks. Het gesprek zorgt er kennelijk voor dat de patiënt zich gehoord voelt waarna de dokter helderheid verschaft over de ziekte, met het inzicht hoe de stappen genomen moeten worden.

Bron: Medisch Contact