Oproep NVZ aan informateur: investeer in zorgprofessionals en goede patiëntenzorg

Publicatiedatum: 12 januari 2024

Zet de zorg hoog op de agenda van de coalitieonderhandelingen. Dat is de oproep van de Nederlandse Vereniging van Ziekenhuizen (NVZ) in een brief aan informateur Ronald Plasterk. Volgens de NVZ is het essentieel dat het volgende kabinet binnen de zorg investeert in digitalisering, duurzaamheid en samenwerking in de regio. Bovendien vraagt de NVZ aan de onderhandelende partijen om voldoende budget vrij te maken om zorgprofessionals te behouden voor de sector. Denk daarbij aan het terugbrengen van de loonachterstanden voor de middengroepen.

Marktconforme beloning middengroepen

De NVZ presenteert in haar brief tien concrete aanbevelingen voor het te schrijven regeerakkoord. Deze aanbevelingen zijn volgens de NVZ noodzakelijk om de stijgende zorgvraag het hoofd te bieden en de samenwerking in het Integraal Zorgakkoord (IZA) te ondersteunen. Bijzondere aandacht gaat uit naar de tekorten op de arbeidsmarkt en de broze financiële situatie van ziekenhuizen.

Bron: Nederlandse Vereniging van Ziekenhuizen