Enquête testosteronsuppletie

Bijniervereniging NVACP lid worden

Patiënten kunnen om allerlei redenen gebruik maken van medicijnen die ervoor zorgen dat er meer testosteron in het lichaam komt, ook wel ’testosteronsuppletie’ genoemd. Op dit moment kunnen patiënten die testosteronsuppletie nodig hebben, niet echt vrij kiezen tussen alle toedieningsvormen van testosteron. Eén van die middelen – de langwerkende intramusculaire injectie (verkrijgbaar onder handelsnaam Nebido) – vraagt namelijk de maximale eigen bijdrage voor medicijnen van €250,-. Deze keuzevrijheid is wel belangrijk, omdat voor sommige patiënten bepaalde vormen van testosteronsuppletie niet geschikt zijn. Dit kan bijvoorbeeld komen doordat zij hierbij last hebben van bijwerkingen, de testosteronspiegel niet stabiel genoeg is of er risico op overdracht is naar naasten.

Bron: Transvisie, Nederlandse Hypofyse Stichting, Nederlandse Klinefelter Vereniging , Stichting Zaadbalkanker