Hydrocortison: individuele behandeling nodig voor bijnierschorsinsufficiëntiepatiënten

Publicatiedatum: augustus 2022

Dr. André van Beek is endocrinoloog en werkt in het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG).  Uit onderzoek dat hij leidde naar de optimale dosering van hydrocortison voor mensen met bijnierschorsinsufficiëntie komt een genuanceerd beeld naar voren van voor- en nadelen die bij hogere of lagere doseringen hydrocortison van belang zijn om een goede individuele keuze te maken.

Bijnierschorsinsufficiëntie is een ziekte waarbij je een tekort van het hormoon cortisol in je lichaam hebt. Dit hormoon zorgt voor bescherming van het lichaam tegen de gevolgen van onder andere stress, ziekte en verwondingen. Omdat er een tekort is bij deze ziekte wordt er hydrocortison (een geneesmiddel dat cortisol bevat) voorgeschreven om dit tekort aan te vullen. De juiste dosering hydrocortison kan per patiënt verschillen. Dit hangt af van het effect dat het middel heeft op iemand, dus zowel wat betreft werking als bijwerkingen. Er blijkt bij veel patiënten nog onduidelijkheid te zijn over de precieze dosering die ze nodig hebben.

Bron: Mijn Gezondheidsgids