Bijnierschorsinsufficiëntie: hoe zat het ook alweer?

CASUS
Stel je voor. Vrijdagavond 21:45 uur op de ambulancepost. Tijdens je dienst komt een melding binnen van een man van 53 jaar, onwel geworden voor de deur van zijn huis. Jullie rijden met spoed naar het huisadres dat de echtgenoot heeft doorgegeven. Zij heeft de MKA ook al verteld dat haar man lijdt aan bijnierschorsinsufficiëntie. Er rinkelt ergens een belletje in je achterhoofd.Bijnierschorsinsufficiëntie? Was dat geen Addison? Hoe zat het ook alweer? Je zoekt het op in je protocollenboekje. Bij aankomst roept de echtgenoot: ‘We hebben een noodinjectie in huis en zijn dokter moet worden gebeld, want hij heeft bijnierschorsinsufficiëntie!’ Gelukkig heb je de aanpak al met je collega doorgesproken en kunnen jullie meteen aan de slag.

Bron: VERPLEEGKUNDIGEN & VERZORGENDEN NEDERLAND (V&VN) / BijnierNET