Bijnierinsufficiëntie en de Ramadan

Publicatiedatum: Onbekend

De Ramadan is een speciale, negende maand van de Islamitische kalender waarin tussen zonsopgang en zonsondergang door moslims over de hele wereld wordt gevast. Als de maand Ramadan voorbij is, begint het Suikerfeest.

Advies voor mensen met bijnierschorsinsufficientie

Moslims met bijnierschorsinsufficiëntie wordt sterk afgeraden om te vasten tijdens de Ramadan.

De redenen hiervoor zijn:

• Moslims met een ziekte zijn gevrijwaard van het vasten (Quran 2:184-185).
  • Studies laten zien dat bij minstens de helft van de patiënten met bijnierschorsinsufficiëntie die vasten ernstige, soms levensgevaarlijke, gevolgen optreden.
    Voorbeelden hiervan zijn: bijniercrisis, uitdroging, spontaan te laag bloedsuiker en hartritmestoornissen.

Dit is een medisch advies.

Willen mensen met bijnierschorsinsufficiëntie ondanks het medisch advies toch besluiten om te vasten vanwege de Ramadan, dan wordt geadviseerd onderstaande voorstellen door te nemen.

Bron: BijnierNET