Bijnierschors organoïden als modelsysteem en patient avatar

Publicatiedatum: juni 2024

start binnenkort

Onderzoekssamenvatting

Bijnierschorscarcinoom (ACC) is een zeldzame endocriene kankersoort met een zeer agressief verloop . Momenteel hebben patiënten met ACC beperkte behandelopties. Hoewel er veel vooruitgang is geboekt in ons begrip van de bijnierschors en ACC met hulp van muis- en hondmodellen, hebben muizen niet dezelfde bijnierstructuur en hormonale regulatie als mensen waardoor de translatie naar menselijke cellen minimaal blijft. Dit betekent dat we menselijke modellen nodig hebben om het volledige plaatje te begrijpen.

Voorgestelde oplossing

Dit onderzoek stelt voor om menselijke modellen van de gezonde bijnierschors en ACC te ontwikkelen met behulp van organoïden. Organoïden zijn driedimensionale kweken die zich gedragen alsof ze in het menselijk lichaam zijn. Ze zijn als mini-orgaantjes waarmee we de bijnier en ACC kunnen bestuderen zonder patiënten te belasten.

Relevantie

Het begrijpen van ACC is van cruciaal belang. Vroege stadia van ACC hebben een redelijke overlevingskans, maar laat stadium ACC heeft een zeer slechte prognose, waarbij patiënten vaak maar enkele maanden te leven hebben. Omdat de ziekte zeldzaam en agressief is, kan weinig onderzoek naar de menselijk situatie worden gedaan. Onze benadering kan leiden tot betere modellen voor ACC-patiënten. Door met deze modellen de complexe biologie van de bijnierschors en de rol van de Wnt-signaleringsroute in tumorontwikkeling te begrijpen, kunnen we op maat gemaakte behandelingen ontwikkelen die zijn afgestemd op de individuele behoeften van de patiënt.

Bron: KWF