Zuid-Limburg krijgt ‘pluswijken’ waarin huisartsen en patiënten worden ondersteund

Publicatiedatum: 27 februari 2024

Kerkrade –
Zuid-Limburg krijgt zogeheten pluswijken. Huisartsen in zo’n wijk kunnen dan terugvallen op een breed netwerk van professionele en vrijwillige hulpverleners en ervaringsdeskundigen die een patiënt in de eigen wijk kunnen helpen. Daardoor kunnen medicatie en doorverwijzing naar het ziekenhuis in veel gevallen worden voorkomen.

De pluswijk is de volgende stap in de samenwerking tussen zorginstanties en overheden zoals die in Zuid-Limburg al enkele jaren functioneert. Die heeft onder meer tot de Trendbreuk Zuid-Limburg geleid, met projecten als de Gezonde Basisschool van de Toekomst, verlengde kraamzorg en pluspraktijken. Dat zijn praktijken waarin huisartsen bereid zijn van elkaars kennis en aanpak te leren. Uit onderzoek blijkt dat een pluspraktijk op jaarbasis ruim honderd keer minder doorverwijst naar het ziekenhuis. Verreweg de meeste huisartsenpraktijken in Zuid-Limburg zijn al pluspraktijk. Als de huisarts ook nog professionele of vrijwillige hulp op het gebied van geestelijke gezondheidszorg in de wijk kan inschakelen, is er sprake van een pluswijk.

Pilletje
„De huisarts blijft in die opzet de primaire schakel. Nu schrijft die nog vaak een pilletje voor en verwijst hij door naar het ziekenhuis. Maar vaak kan iemand in de wijk worden geholpen, door een zelfhulpgroep, een ervaringsdeskundige of andere zorgverlener”, zegt regiomanager Wiro Gruisen van zorgverzekeraar CZ.